17 Kasım 2013 Pazar

13-15. Ay Bilişsel Gelişim Alanı Etkinlik Planı



Gelişim Göstergesi:
  • 13-15.1 Nesneyi en son saklandığı yerde bulur.
  • 13-15.2 Çeşitli nesneleri oyun aracı olarak kullanır.
  • 13-15.3 Mekândaki eşyaları yerlerinde arar.
  • 13-15.4 Özellikleri söylenen nesneleri verir.
  • 13-15.5 Doku özelliği söylenen nesneyi gösterir.
  • 13-15.6 Sorulan varlıkları işaret parmağı ile gösterir.
Öğrenme Süreci
  • 13-15.1. Yetişkin, çocuğun oyuncağını onun gözünün önünde farklı yerlere saklar. Çocuğun nesneyi en son saklanan yerde bulmasını bekler. Çocuğun oyuncağı bulması için ipuçları vererek yönlendirir.
  • 13-15.2. Yetişkin, çocuğun eline mandal, tahta kaşık, kavanoz kapakları ve çay tabakları gibi çeşitli gerçek nesneler verir. Bu nesnelerle oyun oynaması için fırsatlar yaratır. Bu materyallerle oynamasını sağlar.
  • 13-15. 3. Yetişkin çocukla birlikteyken içinde bulundukları odadaki eşyaları isimlendirir, ismini söylediği nesneyi bulup getirmesini ya da yerini göstermesini ister. Çocuğun da nesnenin ismini tekrar etmesini ister.
  • 13-15. 4. Yetişkin, çocukla birlikteyken içinde bulundukları odadaki eşyaların özellikleri hakkında sohbet eder. Eşyaların özelliklerini söyleyerek çocuğun özellikleri belirtilen eşyaları bulmasını ister.
  • 13-15.5. Yetişkin, çocuğun sert, yumuşak, pürüzlü, 
  • kaygan özellikte çeşitli dokulardaki nesnelerle oynamasına olanak sağlar. Çeşitli doku özelliklerini hissedip ifade edebilmesi için “Hangisi sert?, hangisi pürüzlü?” gibi sorular sorar. Daha sonra doku özelliği belirtilen nesneyi göstermesini bekler.
  • 13-15.6 Yetişkin, çevredeki her türlü nesneyi işaret parmağı ile göstererek isimlendirir. “Bu masa, bu sandalye, bu pencere” diyerek nesnelere işaret eder sonra “Masa nerede?, pencere nerede?” diyerek bebeğin de göstermesini ister. Yetişkin bebekle kalabalık ortamda otururken çevrede bulunan kişileri göstererek isimlerini söyler. Çocuğun da ismini söylediği kişiyi parmağıyla göstermesini bekler.
                                                                       
    Özel Gereksinimli Bebekler İçin Uyarlama
    • 13-15.1. Az gören ve görme engelli çocuk için nesnenin ses çıkarıyor olması ve farklı dokunma yüzeyine sahip olması önemlidir. Yetişkin gerektiğinde sözel ipucu vererek, az gören ve görme engelli çocuk için nesnenin ses çıkarmasını sağlayarak nerede olduğunu bulmasına yardımcı olmalıdır. Yetişkin, özel gereksinimli çocuk yardımla nesnenin nerede olduğunu bulduktan sonra yardımı kaldırarak uygulamayı tekrar etmelidir. Daha sonra aynı nesneyi başka bir yere saklayarak özel 
    • gereksinimli çocuğun bulmasına fırsat vermelidir.
    • 13-15.3.Yetişkin öncelikle özel gereksinimli çocukla ev ortamında gün içinde en çok zaman geçirdikleri mekana gitmelidir. Mekânda bulunan nesneleri tek tek çocukla göz kontağı kurarak isimlendirmelidir. Yetişkin, özel gereksinimli çocuğa nesnenin ne olduğunu sorup isimlendirmesine fırsat vermelidir. Daha sonra yetişkin çocuğa mekanda bildiği bir nesnenin adını söylemeli, çocuğun alıp getirmesini ya da eliyle yerini göstermesini sağlamalıdır. Fiziksel engelli çocuğun hareket sınırlılığı varsa sadece yerini söylemesi veya işaret etmesi yeterli olacaktır. Az gören ve görme engelli çocuk için ses çıkaran, canlı renkli nesneler olması, çocuğun nesneyi tanıması için dokunmasına fırsat verilmesi önemlidir. Uygulama normal gelişim gösteren çocuklara göre daha sık tekrar edilmelidir.
    Açıklama
    • 13-15.1. Saklama işi çocuğun gözü önünde yapılmalıdır.
    • 13- 15.2. Çocuklar bu dönemde oyuncak dışındaki nesnelerle ilgilenmekten, dolapların kapaklarını açmaktan, çekmeceleri karıştırmaktan hoşlanırlar. Bu tarz girişimlerine kızmak yerine ilgisini çeken nesneler hakkında konuşmak çocuklarda var olan doğal merak duygusunu geliştirecektir.
    • 13-15.6. Sorular yakın çevrede bulunan nesnelerle ilgili sorularak çeşitlendirilir.
    Değerlendirme
    • Çocuğun problem çözme, yönergeleri izleme, eşleştirme, sınıflandırma, parça-bütün ilişkisi kurma becerileri izlenir. Ayrıca, oyunlarında sembol kullanıp kullanmadıkları izlenir. Gelişim izleme formundaki ilgili aylara ait maddeler gözlenerek değerlendirilir. Değerlendirme sonuçlarına göre öğrenme süreçlerinde gerekli görülen düzenlemeler yapılır.
    Bu etkinlikler ve gelişim çizelgesi milli eğitim bakanlığı eğitim programından. Tüm ayların bilişsel, ince-motor, kaba-motor, sağlık, dil, sosyal-duygusal  amaç ve kazanım ve etkinlik  listesi için buraya tık tık. (Çocuğunuzun gelişim farklılıkları olabilir. Yazılanlar bilgi amaçlıdır. Kesinlik içermemektedir. Lütfen çocuklarınızla ilgili önemli  konularda sadece konunun uzmanlarından bilgi ve yardım alınız.)

    Hiç yorum yok:

    Yorum Gönder